The construction of the Italian whiteness has historically developed through colonial practices of racialization and sexualization of otherness, starting with inhabitants of Southern Italy and colonized peoples. These practices were intended to naturalize the power of the Colonizer on the Colonized by superimposing it over the asymmetry of genders and of sexualities. Today, these practices continue to be used with immigrants (differently for women and men). This awareness should push Intercultural to focus on the ways in which we (westerns, italians) build our identity.

La costruzione della bianchezza degli italiani si è storicamente sviluppata attraverso pratiche di razzializzazione e sessualizzazione dell'alterità: dei meridionali prima e dei popoli colonizzati dopo. Tali pratiche, tese a naturalizzare il dominio colonizzatore > colonizzato sovrapponendolo all'asimmetria di genere e di sessualità, continuano a essere oggi utilizzare con gli immigrati, in maniera differenziata per uomini e donne, spingendo l'intercultura a volersi concentrare anche sulle forme di costruzione del “noi”.

Exotic is Erotic. Razzializzazione e sessualizzazione dell'alterità

BURGIO, GIUSEPPE
2017-01-01

Abstract

The construction of the Italian whiteness has historically developed through colonial practices of racialization and sexualization of otherness, starting with inhabitants of Southern Italy and colonized peoples. These practices were intended to naturalize the power of the Colonizer on the Colonized by superimposing it over the asymmetry of genders and of sexualities. Today, these practices continue to be used with immigrants (differently for women and men). This awareness should push Intercultural to focus on the ways in which we (westerns, italians) build our identity.
2017
9788861943377
La costruzione della bianchezza degli italiani si è storicamente sviluppata attraverso pratiche di razzializzazione e sessualizzazione dell'alterità: dei meridionali prima e dei popoli colonizzati dopo. Tali pratiche, tese a naturalizzare il dominio colonizzatore > colonizzato sovrapponendolo all'asimmetria di genere e di sessualità, continuano a essere oggi utilizzare con gli immigrati, in maniera differenziata per uomini e donne, spingendo l'intercultura a volersi concentrare anche sulle forme di costruzione del “noi”.
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