To a visitor who wants to appreciate the fascination of Palermo and its historic, monumental and artistic patrimony, from its Phoenician-Punic nucleus through to the Liberty style, the city offers ancient streets and torrents that run down to the waters of the Cala bay where the old Greek port gave the name Panormos to the settlement. The trail of history runs through the Arab-Norman city, the Chiaramontan, the late-Gothic, Renaissance and Baroque cities to reach episodes of Liberty-style, not forgetting neo-classical Palermo. The visitor is struck by the polyhedric nature, the variety, and the material and cultural stratification that still permeates the heart of the city, the walls and streets, and by the many voices that call out in the historic markets, perfumed and brightly coloured. For centuries a capital city, Palermo still manages to amaze the visitor with its contradictions, its colours of azure and orange, its water, salt, sun and fire. If, of the many possible itineraries, we were to choose only one, well-aware that we would be setting aside important levels of stratification, our favourite one would certainly be the Arab-Norman one. Travellers and chroniclers of the Arab and Norman periods from the 10th - 12th centuries described the city, its religious buildings (churches and mosques), the luxurious palaces and gardens, testifying to the sumptuousness, the wealth of botanical species, the abundance of the fountains, the variety of cultures, ethnicities and religions. This multiplicity, specific to the Arab-Norman culture capable of absorbing diverse inheritances - Arab, Latin, Greek, Hebrew - with open-minded tolerance, could not remain unexpressed in the city, its buildings and its art in general. The Arab-Norman monuments of Palermo and the cathedrals of Cefalù and Monreale are the most important creations of that culture, expression of a socio-cultural syncretism that between the 11th and the 12th centuries under Norman domination gave rise to a unique and extraordinary building patrimony.

Un visitatore che volesse apprezzare il fascino di Palermo e del suo patrimonio storico, monumentale e artistico, dal nucleo fenicio- punico al Liberty, la città si dispiegherebbe attraverso strade e antichi greti, fino alle acque della Cala, testimonianza dell’antico porto che in epoca greca diede il nome Panormos all’insediamento. Il suo percorso attraverserebbe la città arabo-normanna, la chiaramontana, la tardo-gotica, la rinascimentale e barocca, fino a raggiungere gli episodi del Liberty passando per la Palermo neoclassica. Colpirebbero il visitatore la poliedricità, la varietà multicolore, la stratificazione materiale e culturale che ancora oggi permea il cuore della città, i muri e le strade, tra le voci multilingue che animano i mercati storici intrisi di profumi colorati. Per secoli città capitale, Palermo riesce ancora oggi a sbalordire il forestierocon le sue contraddizioni, le sue cromie d’azzurro e arancio, di acqua, sale, sole e fuoco. Se tra i tanti possibili itinerari dovessimo sceglierne uno solo, pur consapevoli di mettere da parte significativi livelli di stratificazione, la nostra preferenza favorirebbe certamente lo “strato” arabo-normanno. Viaggiatori e cronisti dell’età araba e normanna, fra il X e XII secolo hanno descritto l’organismo urbano, gli edifici sacri (chiese e moschee), i palazzi lussuosi e i giardini, dando testimonianza della loro sontuosità, della ricchezza delle essenze botaniche, dell’abbondanza delle fontane d’acqua, della varietà di culture, etnie e religioni. Questa varietà multiforme, che di fatto costituisce la specificità dello strato culturale arabo-normanno, capace di assorbire in sé diversi patrimoni di civiltà, l’arabo, il latino, il greco, l’ebraico, all’insegna dell’apertura e della tolleranza, non poteva non riflettersi nell’urbanistica, nell’edilizia e nelle manifestazioni artistiche in genere. Il sito seriale di Palermo arabo-normanna e le cattedrali di Cefalù e Monreale è costituito dalla selezione delle più significative realizzazioni, espressione di un sincretismo socioculturale che, durante il periodo di dominazione normanna, tra l’XI e il XII secolo, dette vita a uno straordinario patrimonio edilizio unico al mondo.

Palermo e l'eredità Arabo-Normanna

Angelini A.
2015-01-01

Abstract

To a visitor who wants to appreciate the fascination of Palermo and its historic, monumental and artistic patrimony, from its Phoenician-Punic nucleus through to the Liberty style, the city offers ancient streets and torrents that run down to the waters of the Cala bay where the old Greek port gave the name Panormos to the settlement. The trail of history runs through the Arab-Norman city, the Chiaramontan, the late-Gothic, Renaissance and Baroque cities to reach episodes of Liberty-style, not forgetting neo-classical Palermo. The visitor is struck by the polyhedric nature, the variety, and the material and cultural stratification that still permeates the heart of the city, the walls and streets, and by the many voices that call out in the historic markets, perfumed and brightly coloured. For centuries a capital city, Palermo still manages to amaze the visitor with its contradictions, its colours of azure and orange, its water, salt, sun and fire. If, of the many possible itineraries, we were to choose only one, well-aware that we would be setting aside important levels of stratification, our favourite one would certainly be the Arab-Norman one. Travellers and chroniclers of the Arab and Norman periods from the 10th - 12th centuries described the city, its religious buildings (churches and mosques), the luxurious palaces and gardens, testifying to the sumptuousness, the wealth of botanical species, the abundance of the fountains, the variety of cultures, ethnicities and religions. This multiplicity, specific to the Arab-Norman culture capable of absorbing diverse inheritances - Arab, Latin, Greek, Hebrew - with open-minded tolerance, could not remain unexpressed in the city, its buildings and its art in general. The Arab-Norman monuments of Palermo and the cathedrals of Cefalù and Monreale are the most important creations of that culture, expression of a socio-cultural syncretism that between the 11th and the 12th centuries under Norman domination gave rise to a unique and extraordinary building patrimony.
2015
9788887909425
Un visitatore che volesse apprezzare il fascino di Palermo e del suo patrimonio storico, monumentale e artistico, dal nucleo fenicio- punico al Liberty, la città si dispiegherebbe attraverso strade e antichi greti, fino alle acque della Cala, testimonianza dell’antico porto che in epoca greca diede il nome Panormos all’insediamento. Il suo percorso attraverserebbe la città arabo-normanna, la chiaramontana, la tardo-gotica, la rinascimentale e barocca, fino a raggiungere gli episodi del Liberty passando per la Palermo neoclassica. Colpirebbero il visitatore la poliedricità, la varietà multicolore, la stratificazione materiale e culturale che ancora oggi permea il cuore della città, i muri e le strade, tra le voci multilingue che animano i mercati storici intrisi di profumi colorati. Per secoli città capitale, Palermo riesce ancora oggi a sbalordire il forestierocon le sue contraddizioni, le sue cromie d’azzurro e arancio, di acqua, sale, sole e fuoco. Se tra i tanti possibili itinerari dovessimo sceglierne uno solo, pur consapevoli di mettere da parte significativi livelli di stratificazione, la nostra preferenza favorirebbe certamente lo “strato” arabo-normanno. Viaggiatori e cronisti dell’età araba e normanna, fra il X e XII secolo hanno descritto l’organismo urbano, gli edifici sacri (chiese e moschee), i palazzi lussuosi e i giardini, dando testimonianza della loro sontuosità, della ricchezza delle essenze botaniche, dell’abbondanza delle fontane d’acqua, della varietà di culture, etnie e religioni. Questa varietà multiforme, che di fatto costituisce la specificità dello strato culturale arabo-normanno, capace di assorbire in sé diversi patrimoni di civiltà, l’arabo, il latino, il greco, l’ebraico, all’insegna dell’apertura e della tolleranza, non poteva non riflettersi nell’urbanistica, nell’edilizia e nelle manifestazioni artistiche in genere. Il sito seriale di Palermo arabo-normanna e le cattedrali di Cefalù e Monreale è costituito dalla selezione delle più significative realizzazioni, espressione di un sincretismo socioculturale che, durante il periodo di dominazione normanna, tra l’XI e il XII secolo, dette vita a uno straordinario patrimonio edilizio unico al mondo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11387/139504
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