The compositional system originates from the urban and orographic articulation of the site; the difference in height between Viale Dante, the main access to the school complex and Via dello Stadio, the southern limit of the project lot, suggests the idea of opening the building towards the valley landscape. In the avenue ascending towards the historic city, the public building that unites the Primary School and the Secondary School becomes a "gentle guardian" of the city and its community towards the landscape, a sort of "virtual door" facing the valley. The act of seeing, framing, therefore becomes the perceptive and cognitive path of belonging, of citizenship. The internal courtyard is a place of passage, entry and perception. The project plans to host a number of 547 students in the new building, of which 351 (13 classes) for primary school and 196 (7 classes) for lower secondary school. The work on language is specific and evocative of the Public Building as a "well tempered monument".
Il sistema compositivo trae origine dall’articolazione urbana ed orografica del sito; il dislivello tra Viale Dante, accesso principale del polo scolastico e Via dello Stadio, limite sud del lotto di progetto, suggerisce l’idea di aprire l’edificio verso il paesaggio vallivo. Nel viale in ascesa verso la città storica, l’edificio pubblico che unisce Scuola Primaria e Scuola Secondaria, diviene un “guardiano gentile” della città e della sua comunità verso il paesaggio, una sorta di “porta virtuale” rivolta verso la valle. L’atto di vedere, inquadrare, diventa quindi il percorso percettivo e conoscitivo di un’appartenenza, di una cittadinanza. La corte interna è luogo di passaggio, ingresso e percezione. Il progetto prevede di ospitare nel nuovo edificio un numero di 547 studentesse e studenti di cui 351 (13 classi) per la scuola primaria e 196 (7 classi) per la scuola secondaria di primo grado. Il lavoro sul linguaggio è specifico ed evocativo dell’Edificio Pubblico come “monumento ben temperato”.
Nuovo Plesso Scolastico Chianciano (Si). Progetto vincitore Concorso Nazionale PNRR Scuola Futura
Peluffo, Gianluca
;
2022-01-01
Abstract
The compositional system originates from the urban and orographic articulation of the site; the difference in height between Viale Dante, the main access to the school complex and Via dello Stadio, the southern limit of the project lot, suggests the idea of opening the building towards the valley landscape. In the avenue ascending towards the historic city, the public building that unites the Primary School and the Secondary School becomes a "gentle guardian" of the city and its community towards the landscape, a sort of "virtual door" facing the valley. The act of seeing, framing, therefore becomes the perceptive and cognitive path of belonging, of citizenship. The internal courtyard is a place of passage, entry and perception. The project plans to host a number of 547 students in the new building, of which 351 (13 classes) for primary school and 196 (7 classes) for lower secondary school. The work on language is specific and evocative of the Public Building as a "well tempered monument".I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.