The mechanism of mimesis and catharsis between children, teachers, and the landscape, the city. Memory. Giotto. The wooden frames. The popular, agricultural, archaic world. Resting on two floors staggered between them on the hills, it behaves with the "naturalness" of an ancient peasant, not urban, dwelling. Soft, it might make us think it has always been there. Not because it hides or evokes folk construction in its languages, styles, materials, and poor decorative elements, but because it evokes a common genealogy, Franciscan and revolutionary. The double system of access, from above and below, responds to the daily functional need (the upper entrance for students and teachers, via buses for example), and to that of civic, urban use outside school hours, from the lower side of the street. The two bodies are located along the east-west axis, promoting proper ventilation and natural lighting of the interior spaces thanks to an interplay of solids and voids in the roof defining open spaces and courtyards.
SCUOLA L.GHIBERTI PELAGO PONTASSIEVE Il meccanismo della mimesi e della catarsi fra ragazzi, insegnanti, e il paesaggio, la città. La memoria. Giotto. I telai in legno. Il mondo popolare, agricolo, arcaico. Appoggiata su due piani sfalsati fra loro sulle colline, si comporta con la “naturalezza” di un’antico abitare contadino, non urbano. Morbido, potrebbe farci pensare di essere sempre stato li. non perché si nasconde o evoca la costruzione popolare nei sui linguaggi, stili, materiali, e poveri elementi decorativi, ma perché evoca una genealogia comune, francescana e rivoluzionaria. Il doppio sistema di accesso, dall’alto e dal basso, risponde alla necessità funzionale quotidiana (l’ingresso superiore per gli studenti e gli insegnati, attraverso pulmann ad esempio), e a quella di un utilizzo civico, urbano al di fuori dell’orario scolastico, dal lato inferiore della strada. I due corpi sono disposti lungo l'asse est-ovest, favorendo una corretta ventilazione ed illuminazione naturale degli ambienti interni grazie ad un gioco di pieni e vuoti in copertura che definisce degli spazi aperti e delle corti.
Nuovo Plesso Scolastico Pelago (Fi). Progetto vincitore Concorso Nazionale Scuola Futura PNRR
Gianluca, Peluffo
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2022-01-01
Abstract
The mechanism of mimesis and catharsis between children, teachers, and the landscape, the city. Memory. Giotto. The wooden frames. The popular, agricultural, archaic world. Resting on two floors staggered between them on the hills, it behaves with the "naturalness" of an ancient peasant, not urban, dwelling. Soft, it might make us think it has always been there. Not because it hides or evokes folk construction in its languages, styles, materials, and poor decorative elements, but because it evokes a common genealogy, Franciscan and revolutionary. The double system of access, from above and below, responds to the daily functional need (the upper entrance for students and teachers, via buses for example), and to that of civic, urban use outside school hours, from the lower side of the street. The two bodies are located along the east-west axis, promoting proper ventilation and natural lighting of the interior spaces thanks to an interplay of solids and voids in the roof defining open spaces and courtyards.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.