Turin was the leading Capital of the Unification of Italy. National railways were the first political, constructive and infrastructural act of Italian Unification. Celebrating 150 years of Italy's History there where locomotives were "repaired" and maintained. Red. The Monumental Entrance Space. Osvaldo Licini and De Pisis. Between the material abstraction of the red gravel and the arrow that returns on itself like an enigma, the ceramic fish, magical and realistic, the metaphysics of the train only evoked. White. The body of a state. The internal wounds. Pain, contradictions in the intermediate space between Development and Progress. Seams and stitching in existing masonry. Green. The lightness. The feast. The days of celebration, the meadow. The future. More future.

Torino è stata Capitale protagonista dell’Unità d’Italia. Le ferrovie nazionali sono state il primo atto politico, costruttivo e infrastrutturale dell’Unità d’Italia. Celebrare i 150 anni di Storia dell’Italia là dove le locomotive veniva “riparate” e manutenute. Rosso. Lo Spazio monumentale d’ingresso. Osvaldo Licini e De Pisis. Fra l’astrazione materica della ghiaia rossa e la freccia che torna su sé stessa come un enigma, i pesci ceramici, magici e realistici, la metafisica del treno solo evocato. Bianco. Il corpo di uno Stato. Le ferite interne. Il dolore, le contraddizioni nello spazio intermedio fra Sviluppo e Progresso. Cuciture e ricuciture nelle murature esistenti. Verde. La leggerezza. La festa. I giorni di festa, il prato. Il futuro. Più futuro.

Recupero OFFICINE GRANDI RIPARAZIONI. TORINO CELEBRAZIONI 150 ANNI UNITA’ D’ITALIA

Peluffo, Gianluca
2011-01-01

Abstract

Turin was the leading Capital of the Unification of Italy. National railways were the first political, constructive and infrastructural act of Italian Unification. Celebrating 150 years of Italy's History there where locomotives were "repaired" and maintained. Red. The Monumental Entrance Space. Osvaldo Licini and De Pisis. Between the material abstraction of the red gravel and the arrow that returns on itself like an enigma, the ceramic fish, magical and realistic, the metaphysics of the train only evoked. White. The body of a state. The internal wounds. Pain, contradictions in the intermediate space between Development and Progress. Seams and stitching in existing masonry. Green. The lightness. The feast. The days of celebration, the meadow. The future. More future.
2011
Torino è stata Capitale protagonista dell’Unità d’Italia. Le ferrovie nazionali sono state il primo atto politico, costruttivo e infrastrutturale dell’Unità d’Italia. Celebrare i 150 anni di Storia dell’Italia là dove le locomotive veniva “riparate” e manutenute. Rosso. Lo Spazio monumentale d’ingresso. Osvaldo Licini e De Pisis. Fra l’astrazione materica della ghiaia rossa e la freccia che torna su sé stessa come un enigma, i pesci ceramici, magici e realistici, la metafisica del treno solo evocato. Bianco. Il corpo di uno Stato. Le ferite interne. Il dolore, le contraddizioni nello spazio intermedio fra Sviluppo e Progresso. Cuciture e ricuciture nelle murature esistenti. Verde. La leggerezza. La festa. I giorni di festa, il prato. Il futuro. Più futuro.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11387/181469
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact