This essay explores the republican phase of Gioacchino Volpe’s intellectual biography as a meaningful context for reflecting on the persistence and transformation of his historiographical influence. Drawing on previously unpublished archival sources, it focuses on the relationships Volpe maintained with some of his former students in the postwar period, examining how these ties contributed to reshaping his cultural legacy in a landscape deeply marked by the rupture of 1945.
Il saggio prende in esame il periodo repubblicano della biografia intellettuale di Gioacchino Volpe come terreno privilegiato per riflettere sulla continuità e sulla trasformazione della sua influenza storiografica. Attraverso l’analisi di materiale archivistico inedito, si concentra sui rapporti che Volpe mantenne nel secondo dopoguerra con alcuni dei suoi allievi, indagando il ruolo che tali legami ebbero nella ridefinizione della sua eredità culturale in un contesto profondamente segnato dalla cesura del 1945.
Volpe e i suoi allievi: legami nel secondo dopoguerra
Margherita Angelini
2025-01-01
Abstract
This essay explores the republican phase of Gioacchino Volpe’s intellectual biography as a meaningful context for reflecting on the persistence and transformation of his historiographical influence. Drawing on previously unpublished archival sources, it focuses on the relationships Volpe maintained with some of his former students in the postwar period, examining how these ties contributed to reshaping his cultural legacy in a landscape deeply marked by the rupture of 1945.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.