The transformations that feminisms and the LGBT+ movement have brought to society seem to displace some boys, who tend – almost as a reaction – to reproduce macho, patriarchal and aggressive modes of mascul ini ty, of ten discriminating and victimising others. In particular, at school, the peer group seems to constitute a 'community of practice' that tends to reinforce a t radi t ional representat ion of masculinity, in the absence of alternative and more inclusive cultural models. With regard to this, a complex gender education intervention seems desirable, mainly addressed to males in the age of development, with respect to which specific initial and in-service training of teachers is necessary, in order to make them aware of the relational dynamics between students, between teachers, between teachers and students.

Le trasformazioni che i femminismi e il movimento LGBT+ hanno apportato alla società sembrano spiazzare alcuni ragazzi, che tendono – per contrapposizione – a riprodurre modalità machiste, patriarcali e aggressive di ma s c h i l i t à , s p e s s o d i s c r imi n a n d o e vittimizzando le differenze. In particolare, il gruppo dei pari a scuola sembra costituire una 'comunità di pratiche' che tende a rafforzare una rappresentazione tradizionale di maschilità, in assenza di modelli culturali alternativi e più inclusivi. Rispetto a ciò appare auspicabile un intervento complesso di educazione di genere, indirizzato principalmente ai maschi in età evolutiva, rispetto al quale è però necessaria una specifica formazione – in ingresso e in servizio – dei docenti, al fine di renderle/i consapevoli delle dinamiche relazionali tra studenti, tra docenti, tra docenti e studenti.

Formare i docenti per insegnare la pluralità del maschile

burgio
2023-01-01

Abstract

The transformations that feminisms and the LGBT+ movement have brought to society seem to displace some boys, who tend – almost as a reaction – to reproduce macho, patriarchal and aggressive modes of mascul ini ty, of ten discriminating and victimising others. In particular, at school, the peer group seems to constitute a 'community of practice' that tends to reinforce a t radi t ional representat ion of masculinity, in the absence of alternative and more inclusive cultural models. With regard to this, a complex gender education intervention seems desirable, mainly addressed to males in the age of development, with respect to which specific initial and in-service training of teachers is necessary, in order to make them aware of the relational dynamics between students, between teachers, between teachers and students.
2023
Le trasformazioni che i femminismi e il movimento LGBT+ hanno apportato alla società sembrano spiazzare alcuni ragazzi, che tendono – per contrapposizione – a riprodurre modalità machiste, patriarcali e aggressive di ma s c h i l i t à , s p e s s o d i s c r imi n a n d o e vittimizzando le differenze. In particolare, il gruppo dei pari a scuola sembra costituire una 'comunità di pratiche' che tende a rafforzare una rappresentazione tradizionale di maschilità, in assenza di modelli culturali alternativi e più inclusivi. Rispetto a ciò appare auspicabile un intervento complesso di educazione di genere, indirizzato principalmente ai maschi in età evolutiva, rispetto al quale è però necessaria una specifica formazione – in ingresso e in servizio – dei docenti, al fine di renderle/i consapevoli delle dinamiche relazionali tra studenti, tra docenti, tra docenti e studenti.
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