The reaction of disgust towards the term “assessment” depends on the individual mental representation constructed over time through life experiences. This article explores how assessment is socially and politically constructed by analysing perspectives for and against it. The aim is to propose a new outlook promoting a shift towards seeing assessment as a means of individual and collective improvement rather than merely punitive.
La reazione di avversione e insofferenza di fronte al termine "valutazione" dipende dalla rappresentazione mentale individuale costruita nel tempo attraverso esperienze di vita. Il presente articolo teorico esplora la valutazione come costruzione sociale e politica, analizzando posizioni favorevoli e contrarie. L'obiettivo è proporre una nuova prospettiva che promuova un cambiamento verso una valutazione intesa come miglioramento individuale e collettivo anziché meramente punitivo.
La valutazione: Il grande tabù educativo e sociale
David Martinez Maireles
2024-01-01
Abstract
The reaction of disgust towards the term “assessment” depends on the individual mental representation constructed over time through life experiences. This article explores how assessment is socially and politically constructed by analysing perspectives for and against it. The aim is to propose a new outlook promoting a shift towards seeing assessment as a means of individual and collective improvement rather than merely punitive.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.