The essay focuses on the evolution, the impact and the transformations within civic education in Italian middle schools. In the first part, it analyzes the two decades after 1945 when the economic and demographic growth, the progressive integration into the European context would have modeled legislative reforms. In the second part, the paper analyzes the period 70s-90s when the first international researches were promoted and it investigates how the transnational setting influenced Italian schools. In the last part it focuses on the decade after 1993 within the context of European integration. The paper is based on diverse sources: Italian and European legislation, scientific debates, as well as the results of international surveys. Since the Italian education system is mainly public and the State has had exclusive legislative competence on the general organization of the education system, the paper focuses not only on how the civic education was taught in Italian middle schools but it explores its connections with the general levels of literacy and with the teaching of history to understand how it was part of the democratization process of Italian society

Il saggio si focalizza su alcuni periodi di rottura che segnarono un momento di svolta per la discussione intorno allo statuto dell’educazione civica nella scuola media e ne ricostruisce l’evoluzione, l’impatto e le trasformazioni comparando il caso italiano con altri casi nazionali. Nella prima parte l’articolo analizza il lungo secondo dopoguerra quando la crescita economica e demografica, il progressivo inserimento nel contesto europeo avrebbero avviato un periodo di riforma all’interno dei programmi decretati nel 1958. Nella seconda parte l’intervento analizza gli anni ’70 per arrivare ai primi anni ’90, un periodo in cui furono promosse le prime indagini internazionali sull’insegnamento dell’educazione alla cittadinanza. Nell’ultima parte esso investiga il decennio successivo al 1993 all’interno del contesto dell’integrazione europea. Basandosi sulla legislazione, sui dibattiti scientifici, sui risultati di indagini internazionali, il saggio investiga come la disciplina fu insegnata all’interno delle scuole medie italiane all’interno del percorso di democratizzazione della società italiana.

Alfabetizzazione, educazione civica e storia: il ruolo della scuola media italiana (1958-2008) Literacy, civic education and history: the role of the Italian middle school (1958-2008)

Angelini, Margherita
2023-01-01

Abstract

The essay focuses on the evolution, the impact and the transformations within civic education in Italian middle schools. In the first part, it analyzes the two decades after 1945 when the economic and demographic growth, the progressive integration into the European context would have modeled legislative reforms. In the second part, the paper analyzes the period 70s-90s when the first international researches were promoted and it investigates how the transnational setting influenced Italian schools. In the last part it focuses on the decade after 1993 within the context of European integration. The paper is based on diverse sources: Italian and European legislation, scientific debates, as well as the results of international surveys. Since the Italian education system is mainly public and the State has had exclusive legislative competence on the general organization of the education system, the paper focuses not only on how the civic education was taught in Italian middle schools but it explores its connections with the general levels of literacy and with the teaching of history to understand how it was part of the democratization process of Italian society
2023
Il saggio si focalizza su alcuni periodi di rottura che segnarono un momento di svolta per la discussione intorno allo statuto dell’educazione civica nella scuola media e ne ricostruisce l’evoluzione, l’impatto e le trasformazioni comparando il caso italiano con altri casi nazionali. Nella prima parte l’articolo analizza il lungo secondo dopoguerra quando la crescita economica e demografica, il progressivo inserimento nel contesto europeo avrebbero avviato un periodo di riforma all’interno dei programmi decretati nel 1958. Nella seconda parte l’intervento analizza gli anni ’70 per arrivare ai primi anni ’90, un periodo in cui furono promosse le prime indagini internazionali sull’insegnamento dell’educazione alla cittadinanza. Nell’ultima parte esso investiga il decennio successivo al 1993 all’interno del contesto dell’integrazione europea. Basandosi sulla legislazione, sui dibattiti scientifici, sui risultati di indagini internazionali, il saggio investiga come la disciplina fu insegnata all’interno delle scuole medie italiane all’interno del percorso di democratizzazione della società italiana.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11387/178466
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact